Arculat, logó

Arculattervezés

Az arculat a cég/vállalkozás különböző megjelenési formáinak összessége. Két nagy csoportba sorolhatjuk: kisarculat és nagyarculat.

Ha az arculati elemek minden felületen egységesek, akkor az ügyfelek/vásárlók könnyen be tudják azonosítani a márkát. Fel kell ismerni és meg kell határozni, hogy ki a célközönség. A vizuális megjelenésnek pedig illeszkednie kell a célcsoport ízlésvilágához. Utána meg, minden felületen ezt kell alkalmazni.

Az arculati elemek egy idő után beleégnek az emberek agyába. Minél többször látják, annál könnyebben csatolnak egy termékhez egy adott márkát. Ha valakinek ma azt mondjuk, hogy cola, szinte biztos, hogy a CocaCola, vagy a Pepsi logója jut az eszébe. Ez pedig a márka és az arculattervezés eredménye.

 

Kisarculat elemei:

A legfontosabb arculati elem a logó, mert ez minden felületen meg fog jelenni. Ezt követően a legalapvetőbb elemeket foglalja magába, melyekkel egy induló vállalkozásnak rendelkeznie kell: névjegykártya, hírlevélsablon, levélpapír, boríték.

Nagyarculat elemei:

A kisarculat elemei+ kiegészítő elemek. Például: katalógus, szórólap, csomagolás, brossúra, prezentációs anyagok, kültéri hordozók, reklámtárgyak, hirdetési kreatívok, meghívók, utalványok, belépők, weboldal… A nagyarculat tartalma a cég egyedi igényeitől függ.

Logó

Erre az arculati elemre minden vállalkozásnak szüksége van mérettől és bevételtől függetlenül, hogy megkülönböztesse magát a többi piaci szereplőtől. Ha nem lenne logód, senki sehol nem ismerne fel!

Milyen a jó logó? Mire figyeljünk a tervezés során?

  • Egyszerű
  • Letisztult
  • Könnyen felismerhető
  • Jól azonosítható
  • Kis és nagy méretben is jól mutat
  • Fekete-fehérben, világos és sötét alapon is megállja a helyét
  • Átlátható és érthető
  • A színek harmonizálnak egymással
  • Lehetőleg nincs benne háromnál több szín (persze lehetnek kivételek)
  • Figyel a színek jelentésére
  • Időtálló
  • Egy fénykép nem logó!
  • Nem félreérthető
  • Összehangolt igazítás (balra, jobbra, középre, felülre, alulra)

A logók típusai

  • Tipografikus (csak szöveges logó)
  • Ikon (csak kép szöveg nélkül)
  • Vegyes ( Szöveg és ikon)

Bővebb csoportosításban:

1. Logotípia, Typo

Kizárólag betűket tartalmaz, de azokkal lehet játszani. A betűk vagy egy meglévő font készletekhez tartoznak, vagy külön a megrendelő számára készülnek. Olyan márkák esetében célszerű használni, ahol a név kellően tömör, rövid és egyértelmű. De azoknál a neveknél is előnyös, ahol a név sokatmondó, mert megkülönböztető, izgalmasan kifejező, beszédes a tevékenységi körre, vagy éppen a márka üzenetére vonatkozóan. Egy letisztult és kifinomult stílust kapunk, amit könnyű beazonosítani. Bizonyos márkák esetében viszont túl komolynak, vagy visszafogottnak hathatnak. Egyszerűségük nehezítheti a memorizálást.

2. Monogram logók

A logotípiákhoz közel álló, rövidítéseket tartalmazó logó fajta. Értelemszerűen csak a kezdőbetűk ábrázolja. Nagyrészt akkor alkalmazzák, amikor a teljes név kiírása nagyon hosszú lenne. Egyszerűbb megjegyezni, mint egy hosszabb kiírást. Több lehetőség van a betűk közti játékra, kreatív megoldásokra, viszont a teljes márkanév háttérbe szorul, így kevésbé kerül be a köztudatba.

3. Emblémák

Az emblémák esetében megjelenik egy vizuális jel vagy keretrendszer. A logók szövegrésze a képi elem szerves része. Eredetük a kitűzőkhöz, pecsétekhez és címerekhez nyúlik vissza. Hagyományosabb, tradicionálisabb megjelenést, komolyabb, tekintélyesebb hatást lehet elérni. Gyakran használják oktatási intézmények, szervezetek, kormányzati hivatalok, az autóipar. A klasszikus stílust lehet modernizálni is. Pl.: Starbucks, Harley-Davidson. Sokkal emlékezetesebbek, mint a szöveges logók. Több lehetőség van a márka üzenetének kifejtésére. Hátrányuk, hogyha nagyon részletgazdagok, akkor kisebb méretben problémát okozhat a használatuk. Ilyenkor az arculati kézikönyvnek tartalmaznia kell egy olyan egyszerűsített logó variációt, ami kis méretben is olvashatóvá, értelmezhetővé teszik a logót.

4. Szimbólumok, ikonok

A logó ezekben az esetekben már csak egy képi elem. Ez a fajta logótípus kizárólag erős márkaismertséggel rendelkező vállalatok számára tud működni és náluk sem feltétlenül az első pillanatban a cég alapításánál. A szimbólumok lehetnek magától értetődő választások, kihasználhatják a jelentésvilágát.

5. Absztrakt jelek

Az absztrak jelek a képi logók külön csoportja. Az ábrázolás nem felismerhető konkrét tárgy, dolog, élőlény, hanem egy elvont geometriai forma, alakzat. A szín és a forma önmagában rendeli a márkához a jelentést és egy egyedi képet hoznak létre.

6. Figurális

Ezeknél a logóknál megjelenik egy illusztrált karakter. Többnyire színes, rajzfilmszerű figurákról van szó. Vicces, vidám és barátságos megjelenést biztosítva a logóknak. Hátrányuk, hogy sok esetben a részletgazdag figurák nem minden méretben kivehetőek.

7. Kombinált logók

A kombinált logók a fent felsorolt képi elemek valamelyikéből és a márknévből állnak. A kép és a szöveg egymáshoz viszonyított helyzete igen változatos lehet, egymás alatt, fölött, mellett, középen összeillesztve. Ez a legelterjedtebb logó típus!

Hozzászólások küldése

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

0
    0
    Kosaram
    Üres a kosaradVissza a termékekhez
      Kupon felhasználása