Lehetnek sokan, vagy kevesen az iparágadban, akik a tiéddel azonos, vagy hasonló termékekkel/szolgáltatásokkal szolgálják ki a célközönséged. Mégsem lesz mindenki a konkurenciád. A nálad sokkal nagyobbakkal nem tudsz versenyezni, nekik nagyságrendekkel nagyobb büdzséjük van reklámra, marketingre. Tudjál róluk, ismerd a tevékenységüket, számaikat, de ne akarj velük ringbe szállni!
Akik jelentősen kisebbek nálad, azokkal hasonló a helyzet, egy kivételével. Mindig tudd, hogy hol tartanak! Könnyen meglehet, hogy szárnyakat kapnak, hipp-hopp, elröppennek melletted és beelőznek.
Akik a valódi versenytársaid, azok többnyire a hozzád hasonló kondíciójú cégek. Őket kell jobban figyelemmel kísérned, lépést tartanod velük!
Ha verseny van, akkor néha csalás is előfordul. Meglehet, hogy olyan valaki ténykedik a terepeden, aki cinkelt kártyákkal játszik. Akit inkább tekintesz ellenségednek, mint egészséges versenytársadnak. Aki lenyúlja a találmányaidat, lekoppintja a termékeidet, lelopja a képeidet, szövegeidet a weboldaladról, úgy tünteti fel a termékeidet a saját oldalán, mintha ő tervezte volna őket, stb. Ezek bármilyen elképesztőek, megtörtént dolgok, úgyhogy ha eddig nem győztelek meg arról, hogy légy képben a versenytársaiddal, akkor remélem most sikerül!
Ha neked bármilyen szellemi, vagy tárgyi újdonságod, találmányod, felfedezésed, saját tervezésű, készítésű dolgaid vannak, erősen javaslom, hogy fordulj a Szabadalmi Hivatalhoz és védd le őket! Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala:
Ha azt hiszed, jobb volna egyedül lenni a piacon, versenytársak nélkül, akkor tévedsz. Egy egészséges versenynek sok előnye van még a számodra is. Mindig inspirálva leszel, hogy ne lazulj be, hogy egyre jobb legyél. Fejlesszél, tökéletesítsd a termékedet/szolgáltatásodat, a kiszolgálást, a kommunikációdat. A célközönséged pedig egyértelműen csak profitálni tud a piaci versenyből.
Ha nincs piaci verseny, vagyis nincsenek kihívóid, akkor az, nagy valószínűséggel azt jelenti, hogy kereslet sincs a termékedre/szolgáltatásodra. Valami nagyon új dolgot akarsz bevezetni a köztudatba, ami lehet egy korszakalkotó találmány, de attól még nem lesz könnyű dolgod. Nincs persze lehetetlen, csak fel kell mérned, hogy egyedül, vagy segítséggel tudod elérni a célodat, és megtérül-e a befektetett energia?
Mindenekelőtt azért, hogy betájold magad a piacon. Te mit csinálsz, hogyan, mennyit a többiekhez képest? Mik az erősségeik, és melyek a tieid? Melyik szeletét tudnád becélozni magadnak, amelyért nem kell nagy csatákat vívnod, sokat reklámoznod, költened, és jól éreznéd magad a feladattal. Találhatsz olyan pontokat, amiket te jobban csinálsz, és erre rá is erősíthetsz. Felfedezhetsz réspiacot, amit senki nem szolgál ki. Belőheted, hogy konkrétan hová szeretnél eljutni. Megtalálhatod, hogy kik a versenytársaid, és kik nem. Megtudhatod, milyen csatornákon kommunikálnak, honnan, hogyan szerzik a vásárlóikat? Láthatod, hogy a sikeresek milyen modellt alkalmaznak. Képet kaphatsz a vásárlói igényekről, szokásokról, kifogásokról, pozitív és negatív visszajelzésekről.
A konkurencia elemzés támpontot nyújthat neked a saját stratégiád kialakításához.
Amíg betájolod magad a piacon, képbe kerülsz, hogy kikkel vagy versenyben, addig ezzel érdemes időt töltened. De ne ess abba a hibába, hogy rákattansz erre a témára, és amíg a többiek nyugodtan teszik a dolguk, te folyamatosan versenyzel velük! Ha kifelé fókuszálsz, akkor arra megy el az energiád. A saját vállalkozásodba fektesd az idődet és a figyelmedet, a saját céljaidat kövesd, ne pedig másokét! Néha ellenőrizz náluk néhány forgalmi, helyezési adatot, aztán ennyi. Mondjuk, félévente szánj erre egy órácskát, és slussz! Ebből tudni fogod, hogy kell-e valamelyiküktől tartanod, készülni kell-e valamilyen stratégiai lépésre, vagy sem.
Ha nem használsz elemző programokat, csak végignézed azokat a honlapokat, amik a kulcsszavaidra kijönnek a keresőben, akkor képben leszel, nagyjából kik szolgálják ki a célpiacodat. De hogy a Google-ben találtak közül, kik lesznek a valódi versenytársaid, vagyis a veled nagyságrendileg azonos szereplők, ahhoz meg kell vizsgálnod a helyzetüket. Lesznek fizetett hirdetések, azok gazdái, ha nem is ütik meg a színvonalad, de költenek rá, hogy szem előtt legyenek. Tehát mindenképp számítanak.
Összeírtam egy listát, mi mindent érdemes megvizsgálnod. Ezekből a szempontokból egyúttal azt is felmérheted, mikre kell odafigyelned weboldalad készítésekor. Kissé ijesztőnek tűnhet a felsoroltak sokasága, de kezdetnek nem kell mindent végig vizsgálnod. Sőt! Egyáltalán nem kell mindent végig venned, válaszd ki magadnak azokat, amelyek számodra támpontot nyújtanak!
Lesznek olyan dolgok a listában, amikről még nem esett szó a tananyagban, ezért nem biztos, hogy tudod, hogyan kell ellenőrizni. Ezekkel most ne is foglalkozz! Majd visszatérsz hozzá később és kiegészíted.
Hihetetlen nagy segítséget jelent majd, hogy lesz rálátásod minden szempontra, több weboldal kapcsán is. Élmény lesz rácsodálkozni, hogy te bizonyos dolgokat profibban fogsz megoldani, mint néhány versenytársad. 🙂 És persze te is rengeteget tanulhatsz tőlük, kaphatsz ötleteket minden vonatkozásban.
Elsőre javaslom, hogy a főbb kulcsszavaidat írd be a keresőbe és nézd meg, kik jönnek fel találatként. Írd be őket egy excel tábla első oszlopába találati sorrendben. Jelöld meg azokat, akik hirdetéssel vannak elöl! Utána gyűjtsd ki és írd melléjük azokat az észrevételeidet, amik fontosak a számodra és egyszerű ránézésre megállapíthatóak.
Ehhez, az alábbi felsorolás lesz segítségedül. Első nekifutásra szerintem a termékek/szolgáltatások; kiszolgálás; tartalmi bizalomépítő elemek; árak c. részeket vizsgáld meg a legerősebb kulcsszavadra feljövő honlapoknál. A hirdetősöket is nézd meg! És a közösségi média jelenlétüket, aktivitásukat is.
Sok mindenről eddig nem volt még szó a tanfolyamon, így lesznek olyan szempontok, amelyeket nem biztos, hogy tudsz ellenőrizni. Azokat majd később pótolod.
Van még egy ésszerű módszer arra, hogy többet megtudj a konkurenciádról: vásárolj tőle valamit vagy kérj árajánlatot és iratkozz fel a hírlevelére, figyeld folyamatosan, és elemezd!
Kit takar a weboldal?
A weboldal felépítése
Felhasználói élmény
Termékek/szolgáltatások
Árak, értékesítés
Kiszolgálás
Tartalmi bizalomépítő elemek
Tartalmi elemek
Keresőoptimalizálás
Webáruháznál
Kommunikáció
Hirdetés
Közösségi média fiókok elemzése
Céges adatok
Az Igazságügyi Minisztérium ingyenes céginformációs oldalán utána nézhetsz a vállalkozás adatainak, esetlegesen az ellene indított jogi eljárásoknak. Egyéni Vállalkozókat nem tekintenek cégnek, őket nem találod meg itt.
Céges bevételi adatok
Cégek mérlegadatait tudod lekérdezni ezen az oldalon. Egyéni Vállalkozókat nem mutat. Az itt talált bevételi adatokból nagyságrendileg meg tudod saccolni, hogy kell-e tőle tartanod, vagy sem. És, hogy valódi konkurenciának számít-e. Növekszik-e a bevétele évről-évre, vagy stagnál, esetleg csökken? Itt lehet ellenőrizni, hogy igaz-e amit magáról állít, vagy esetleg túloz.
Egyéni Vállalkozói adatok
Egyéni vállalkozók bevételi adatai
A Google Ads fiókodban, a látogatók szemszögéből nézve megvizsgálhatod, milyen témákat (kulcsszavakat) keresnek leginkább, miben a legerősebb az adott weboldal? Ha megnézed az első találatot, nagyon vicces: nő salty. Nem hittem el, de tényleg 49500-an beírják a keresőbe havonta átlagosan, hogy nő salty. Hát, no komment. Felmerül a kérdés, hogy vajon nosalty-ék tudják-e, hogy ez a legerősebb kulcsszavuk? A lényeg ebben az egészben az, hogy a túloldalról az érdeklődőid felől közelít ez a segítség. Egyszerűen az van a fejükben, hogy így kell mondani, meg írni, és be is írják a keresőbe. Nyilván a Google már rég rájött erre és odairányítja őket a nosalty oldalára.
Könnyen meglehet, hogy te is találsz az iparágadban valami meglepőt, ami eddig nem jutott eszébe a konkurensednek még a saját weboldalával kapcsolatban sem.
A kulcsszótervezőben az új kulcsszavak keresésekor a „kezdés webhellyel” gombra nyomj, és írd be a keresett domaint!
site:domain
Persze nosaltyval nem szállnék ringbe, csak példának hoztam. Az első sorban láthatod halvány szürkével, hogy nagyjából 256 000 oldalát indexeli a Google. Nem semmi. De tudjuk is, hogy iszonyú sok receptjük van.
Mit deríthetsz ki ennek a módszernek a segítségével?
Ha ezt írod a keresőbe, akkor pedig kilistázza azokat az oldalakat, amikben megtalálható a keresett kulcsszó a honlapon:
site:domain kulcsó (Például: site:nosalty.hu palacsinta) A domain név és a kulcsszó közé tegyél egy szóközt.
A kulcsszókutatásnál a Google Ads segítségével megkerested a használni kívánt kulcsszavaidat. Ha nem futtatsz hirdetést, akkor csak nagyságrendeket láttál, úgy, mint 100-1E; 1E-10E, stb. Az Ubersuggestnek többek között ez is az ingyenes szolgáltatásai közé tartozik, hogy a havi átlagos keresés pontos adatait láthatod. Itt most pontosíthatod a kulcsszavaid keresési számait.
https://neilpatel.com/ubersuggest/
Az Ubersuggestnek van prémium része is, viszont ha regisztrálsz, akkor pár napig ingyenesen használhatod a fizetős részét is.
Ha beírod a kulcsszót, válaszd ki Magyarországot. Ha rányomsz a lenyíló országlistára, akkor fent elég halványan, de megjelenik egy kereső mező. Ott kezdd el beírni, hogy Hungary, mert különben nehéz megtalálni.
Ha kattintasz a search gombra, az első adat a havi átlagkeresések számát mutatja „search volume” 5400. A többi 3 adat a versenyre, hirdetésekre vonatkozik.
Ez alatt 4 havi trendet is láthatsz ingyen mobil és asztali eszközökre:
Valamint kulcsszóötleteket is ad az Ubersuggest
Az összes kulcsszóötletet megkaphatod itt:
Amennyiben mélyebbre ásnál a konkurenciaelemzésben, az alábbi programokkal még kísérletezhetsz: Similarweb, Alexa, Semrush, Spyfu
Összegzés: Légy képben a konkurenseiddel, de ne legyél kényszeres versenyben velük! Találd meg a saját erősséged és azt kommunikálva érd el, hogy tőled vásároljanak!
Feladatok: