Hogy ne csak gyártsd a szövegeket, hanem el is érd vele a közönséged, és a céljaid!
A SEO keresőoptimalizálást jelent magyarul. A te esetedben most az a dolga, hogy segítsen eljuttatni a cikkeidet az olvasóidhoz. Manapság a weboldaladdal eredményt, csak értékes és nagy mennyiségű tartalommal tudsz elérni. Az a rossz hírem, hogy egy honlap soha nincs kész! (Ez persze jó hír is lehet, mert ha az ügyfeleid igényesek és profin szeretnék csinálni a vállalkozásukat, akkor rendszeresen tudnak munkákkal bombázni téged. 😉) A weboldalad tehát, mindig folyamatos tartalomfeltöltést igényel, mert különben el fogsz veszni az internet zajában és senki nem fog rádtalálni! A SEO blogírás az egyetlen megoldás arra, hogy a honlapodat a Google organikus (természetes, nem fizetett hirdetések) találati listáinak elejére tornázd.
És a jó hírem az, hogyha ez sikerül, akkor jó eséllyel ott is maradsz, vagyis tartós lesz a helyezésed.
Hogy mennyi idő előre kerülni, az leginkább attól függ, mennyi tartalmat fogsz feltenni a honlapodra. Lesz olyan kulcsszavad, amivel hamarabb célba érsz, akár néhány hét alatt, a nehezebbekkel lassabban. Az lehet, hogy hónapok kérdése. Akár egy év is lehet. De ha követed az itt leírtakat, akkor biztos lesz a sikered, mert ezzel a stratégiával sok kulcsszóra fogsz cikket írni, és sok kicsi sokra megy.
A lecke a blogírás témakörére van felépítve, de a keresőoptimalizálási szabályok ugyanúgy vonatkoznak és érvényesek a főoldal és aloldalak szövegírására is!
Mielőtt nekifognál az írásnak, a legeslegfontosabb tennivalód, hogy kiválassz egy kulcsszót, amire felépíted a cikkedet!
Kérlek ne akard elfecsérelni a drága idődet és csak úgy írni, ami eszedbe jut. Ha már rászántad magad, akkor csináld rendesen! Úgy, hogy az megérje neked. Persze nem állítom, hogy minden egyes cikkedet kulcsszóra kell, vagy lehet írni, de mindenképpen törekedj erre!
Nem könyvet készülsz kiadni, amit a könyvesboltok polcairól levesznek az olvasók. Amit most fogsz írni, azt meg kell találják az internet giga információ óceánjában.
Jó esetben már készült számodra egy kulcsszókutatás, és egy stratégia arról, hogy mely kulcsszavakra, milyen sorrendben készüljenek cikkeid. A kulcsszavaid megtalálása az egész online jelenléted alfája, és omegája.
E nélkül vaktában lődözöl, és várod, hogy rád leljenek a potenciális ügyfeleid. Nem fognak. Egy kulcsszókutatásal – ami egyben piackutatás is – annyi bogcikk témát találsz, hogy sosem kell azon törnöd az agyad, hogy mégis mi a bánatról kéne megint blogolj.
Na, de tegyük fel, hogy neked már megvannak a SEO blogíráshoz kigyűjtött kulcsszavaid, ki is választottál egyet, amire megírnád a cikkedet. Hurrá! De hogy is fogj neki?
1. Kiválasztottad a kulcsszavad, azaz megvan a témád. Egy kulcsszó = egy téma = egy cikk. Nagyjából megfogalmazhatod a címet, de ez a cikk végén még bőven változhat. A lényeg, hogy képben legyél, a választott kulcsszavadra milyen tartalmat fogsz írni.
Gondold végig, ezen a témán belül, milyen altémákat szeretnél kifejteni? Milyen fejezetekre tagolnád? Adj alcímeket ezeknek a fejezeteknek!
Ebből össze fog állni egy vázlatod. Ha nagyon elkalandoznál, gondolj arra, hogy ahol jársz, az már egy másik cikk lehet! Nem kell minden muníciódat ellőni egy blogban.
Ha nem írsz vázlatot, szerteszét ágazik az írásod és egy idő után már nem is arról fog szólni, amiről eredetileg szeretted volna. Az ilyen – írom, ami eszembe jut – szövegekbe nagyon bele lehet gabalyodni.
2. Írd meg a cikket! Adj ki magadból mindent, amit a témában el tudsz, és akarsz mondani! Közben legyen a fejedben az a bizonyos kulcsszó, amire a cikket írod, de csak annyira, hogy ne kalandozz el a témától! Most még ne azon görcsölj, hogy miként illeszd be a kulcsszavadat a szövegbe! Csak hagyd, hogy kijöjjön belőled az a tudás és tapasztalat, amit eddig magadba szívtál!
Mindeközben arra is gondolj, hogy ezt a felhalmozott tudást épp valakinek a szolgálatába szeretnéd állítani. Az lebegjen a szemed előtt, hogy mikor a látogató beírta a keresőbe a kulcsszavadat, vajon mire is volt kíváncsi? Hogyan segíthetsz neki legjobban?
Könnyen meglehet, hogy írás közben kialakul még néhány fejezet, ennek csak örüljél.
Arra is figyelned kell, hogy az olvasó érdeklődését folyamatosan fent kell tartanod. Ha már átjutott a legelső akadályon, mert tetszett neki a címed, tovább akar olvasni. De ha a cikked elején nincs valami izgalmas, meggyőző rész, akkor könnyedén sarkon fordul, és pá!
Szóval az elején durrogtasd el a patronjaid nagy részét, hogy átlendítsd a nagyján, és már ne akarjon a befejezés nélkül távozni!
3. Helyezd el a kulcsszavakat a szövegben a blogírás szabályai szerint, és utána még annyiszor, ahányszor tudod, feltéve, hogy megőrzöd a természetességét! Ha erőltetettnek tűnik, inkább ne passzírozd bele! Többet ártasz vele, mint használsz. A ragozott alakokat, szinonimákat is érti a Google, nem kell aggódnod. Ezeket is mind tedd bele a cikkedbe. Nyilván nem kell mindegyikre külön blogot írni.
4. Ha mindez megvan, kezdd el kipofozni!
5. Véglegesítsd a főcímet, és az alcímeket!
6. Tegyél bele linkeket! Legalább belsőket.
7. A cikk végére mindenképp írj valami cselekvést ösztönző felhívást, ún. lezárást! Lejjebb erről részletesebben beszélek.
8. Nézd végig a fejezeteket, valóban jó sorrendben vannak-e?
9. Add meg a hangulatát képekkel, ábrákkal, rajzokkal! Nevezd is el őket!
10. Írd meg a metaadatokat! (lentebb ki lesz fejtve)
11. Veregesd meg a vállad, és bonts ki egy hideg sört! Megérdemled.
Amikor beütsz egy kulcsszót a Google-ba, kidob neked egy rakás találatot. Ott találkozol először a meta adatokkal. Mindössze 3 sor, de ezen múlik, hogy kattintanak-e majd a honlapodra egyáltalán. Ha valamelyik úgy van megírva, hogy felkelti az érdeklődésedet, feltételezed, hogy az a tartalom van mögötte, amire szükséged van, akkor rákattintasz. Többnyire nem is egyet nézel meg, hanem többet. És ritkán mész át a 2. oldalra. SEO szempontból ezek az adatok alapvetőek, döntő fontosságúak.
Alább láthatsz 3 példát, amiben az első 2-nél nincsenek kitöltve a metaadatok, ezért a Google összeollózott valamit az oldalról.
Ez egy őskáosz, mert nincsenek kitöltve a metaadatok:
Neki viszonylag szerencséje van, bár itt sincs kitöltve sem a title, sem a metaleírás:
Ezt viszont tudatosan, profin megírták:
Title szabályai:
Metaleírás szabályai
Az aloldal címe
Képernyőt felületesen, szkennelve olvasunk. Kb. úgy, mint mikor átfutunk egy újságot, hátha van benne valami, ami érdekelhet.
De ha képernyőn olvasol, mondjuk egy tanulmányt, aminek minden sora érdekel, azt is nehezebben olvasod egybefüggő szövegként.
Ezért sokkal befogadhatóbb egy iromány a monitoron ha:
A jó címsor figyelemfelkeltő, és valami olyan elemet tartalmaz, ami továbbolvasásra bírja a látogatódat. Mondjuk, kíváncsivá teszi, valami ígéretet tartalmaz, esetleg beharangoz egy újdonságot.
Úgy gondolj a címsorodra, mint a legelső, legnagyobb akadályra, amit ha megugrasz, az már fél siker. Inkább legyen kissé bulváros, mint unalmas!
SEO (keresőoptimalizálás) szempontból kardinális kérdés, hogy legyenek linkek a blogcikkeidben. Mint a honlapod egyéb oldalain is.
A belső linkek azért hasznosak, mert a Google azt látja, hogy te a linkelt oldalaidat valamiért fontosnak ítéled. A külső, kifelé mutató linkeknél pedig azt díjazza, hogy plusz tartalmat nyújtasz az olvasóidnak. A legértékesebbek viszont a rád hivatkozó, befelé mutató linkek. Ebből látja a Google, hogy más is relevánsnak tart téged a témádban. Főleg akkor, ha egy nagy keresésű, elismert weboldalról érkezik rád hivatkozás, akkor különösen méltányolni fog a téged a Google.
Ne hagyd lógva az olvasódat a blogod végén! Nagy pazarlás lenne az a részedről.
Minden cikked végén próbáld rábírni valamire! Leginkább olyanra, amivel megkaparinthatod valamilyen elérhetőségét. Így a továbbiakban tudsz vele kommunikálni, információkat, ajánlatokat küldeni:
Sok estben már a címnél eldől, hogy továbbolvassák-e a cikkedet, vagy nem. Ha már ott van az embered orra előtt lehet, hogy átfutja, és elolvassa az alcímeket, a félkövér kiemeléseket, aztán eldönti, érdekli-e annyira, hogy belemélyedjen.
Ha már ott van az orra előtt. De odáig is el kell jusson valahogyan.
Tulajdonképpen ez egy „22-es csapdája”.
Gondolj csak bele! Úgy sorol egyre előrébb a Google, ha minél többen olvassák a tartalmaidat. De hogy fogják a látogatók egyáltalán megtalálni a cikkeidet, ha a kezdetekben még valahol a sor végén kullogsz?
A kis keresésű kulcsszavakra kell először cikkeket írni, és folyamatosan menni egyre a magasabb keresésűekre.
A kis keresésű kulcsszavakat ugyanis szinte senki nem célozza. Nincs rá verseny egyáltalán. Ha te viszont tartalmat adsz a látogatóknak ezekre a kulcsszavakra is, akkor ezt meghálálja a Google. Nem csak úgy, hogy a kicsi kulcsszavakra írt cikkeidet felhozza akár az első helyre, hanem úgy, is, hogy az erős, nagy keresésű, fő kulcsszavaidra is előre rangsorol. Látja, hogy szakértő vagy a témádban, és megjutalmaz. Juhéj!
Ha neked a jóga a szakterületed, és van mondjuk 15 nagyobb téma amiről írni szeretnél, akkor mind a 15 témában legyen 3-4-5 altémád, amire cikket fogsz írni úgy, hogy ezekkel teljesen lefedd az egész témakört. A legkisebb keresésűekkel kezdd, így haladj felfelé! Vesézz ki egy témakört, utána menj a következőre!
Sikeres cikkírást! 😊