A piackutatás célja

Piackutatás

A piackutatás jelentése

Piackutatás során a vásárlókról és eladókról szerzett információk és azok elemzése alapján mérjük fel saját piaci lehetőségeinket és alakítjuk ki vállalkozói stratégiánkat.

Igyekszem ebben a leckében is a gyakorlatra helyezni a hangsúlyt és a tankönyvi megfogalmazásokat mellőzni.

 

Mikor érdemes piackutatást végezni?

  • Honlap készítés előtt
  • Vállalkozás indítása előtt, hogy felmérd a kereslet és kínálat nagyságát
  • Termékfejlesztés előtt, hogy megtudd, keresik-e azt, vagy valami hasonlót, amit alkotni szeretnél
  • Vállalkozás működése közben, hogy lásd a kereslet és kínálat tendenciáit

 

Mi a piackutatás célja?

Képbe kerülni arról, hogy az iparágadban

  1. Mire van igény?
  2. Mekkora az igény? Milyen a piac lefedettsége?
  3. Milyen problémája, vágya, célja, igénye van a célközönségednek, amire megoldást keres?
  4. Kik vannak rajtad kívül, akik kiszolgálják a célközönségedet?

1. Mire van igény?

A kulcsszókutatás használata piacfelmérésre

A divatos, felkapott dolgokat nem nehéz észrevenni. A csapból is azok folynak. Ám ezekből is telítődhet a piac, jó, ha nem a lecsengő ágban szállsz be.

De mi van, ha te egyedi dolgokat gyártasz, és azokat szeretnéd értékesíteni? Tudod-e, hogy keresnek-e ilyet az emberek? Vagy olyan újdonságokat csinálsz, hogy még magyarázni kell, mi is az? Nem keresi senki tudatosan, mert azt sem tudják, hogy létezik. Fel kell kelteni az igényt, rá kell vezetni őket arra, hogy te találtál megoldást valamely problémájukra. Ez egy gyönyörű misszió, de elég költséges.

Ha nem vagy feltaláló, akinek be kell vezetni a köztudatba a találmányát, és nem valami éppen trendi dolgot árulsz, akkor is fontos, hogy tudd, mit keresnek az érdeklődők az iparágadban? És hogy azt hogyan keresik? Ha csak a saját elképzeléseid alapján tervezed a termékeidet, nem veszed figyelembe az igényeket, akkor könnyen mellé nyúlhatsz.

A kulcsszókutatásból egyértelműen kiderül, hogy keresik-e azt a valamit az emberek, amit szeretnél eladni nekik. És még az is, hogy azzal a valamivel kapcsolatban még mi minden jut eszükbe.

 Ellenőrizd, merre áramlik a kereslet a terméked, szolgáltatásod iránt!

A Google Trends segítségedre lehet abban, hogy lásd a tendenciát. Arányokat mutat, nem keresési számokat. Szűrhetsz 12 hónapra, vagy akár az előző 4 órára is. De megnézheted, hogy az elmúlt négy évben nőtt-e a kereslet, vagy épp csökkent a kínálatod iránt.

GOOGLE TREND: https://trends.google.hu/trends/?geo=HU

2. Mekkora az igény a termékedre/szolgáltatásodra? Milyen a piac lefedettsége?

Fontos, hogy megfelelően nagy számú keresés legyen arra a tevékenységre, amiből szeretnél megélni. Ezt meg tudod állapítani a kulcsszókeresővel, ami a havi átlagkereséseket mutatja meg. Tehát a piac nagyságát be tudod lőni. Nyilván ehhez még hozzájöhet a személyes, bolti vásárlás is, ami nem teljes egészében jelenik meg az interneten, bár vásárlás előtt rákereshetnek, hová érdemes ellátogatni. De ez szakma függő. Te ezt szerintem tudni fogod, hogy az iparágadban ez milyen nagyságrend.

Persze az sem mindegy, hogy hányan vagytok a piacon, akik kiszolgálják a népeket. Túlkínálat van, vagy épp, hogy a kereslet a több? Könnyedén terem neked babér a piacon, vagy keményen meg kell küzdjél érte?

Ezt a konkurenciaelemzésnél tudod majd felmérni. Bár lehet, hogy erre magad is tudod a választ. Ha szűk a célpiac, és ismered a szakmabelieket, mert már működsz egy ideje az iparágadban, akkor talán képben vagy. De ez igen ritka. Szóval nem árt, ha figyelemmel kíséred a versenytársakat, nehogy valamelyik észrevétlenül elhúzzon melletted!

3. Milyen problémája, vágya, célja, igénye van a célközönségednek, amire megoldást keres?

Nem is gondolnád, mi mindent beírnak az emberek a keresőbe. Pl. ezek is kulcsszavak: szarul vagyok; nagyon fáj a foghúzás. Mindkettő azért elég tág fogalom. Vagy: sajog a fejem. Ez utóbbi már konkrétabb, de mindenképp problémát takar az összes. Aztán vannak vágy jellegű keresőszavak, mint pl.: luxus hajóutak; hová menjünk nyaralni.  Vagy célt kifejező: weboldal készítő tanfolyam online. Ugye jól gondolom, neked is célod van ezzel a tanfolyammal? Igénye is lehet az embernek sok mindenre. És nem is kell ezeket külön szedegetni! Csak azt kell tudni, hogy mindig könnyebb a dolgod, ha problémára kínálsz megoldást, mintha kevésbé fájó dolgokra, amelyek elodázhatóak, elfelejthetőek, nem húsba vágóak.

Persze nem lehet mindenki fogorvos. De nincs semmi veszve akkor sem, ha te valami kevésbé égető dolgot kínálsz. Ugyanis valahol mindennek, amit el szeretnénk érni, van valami olyan tulajdonsága, ami előnyt nyújt a számunkra. Mire is gondolok? Ha te fodrász vagy, akkor nem pusztán hajvágásért megy be hozzád a vendéged, hanem vonzó akar lenni. Ha weboldalkészítő vagy, akkor nem honlapot rendel tőled az ügyfeled, hanem ismertséget szeretne a weboldala által, vagy több bevételt, feliratkozót, stb.. Tehát te bármit is árulsz valamilyen előnyt nyújtasz általa.

A célközönséged problémáit, vágyait, céljait, igényeit nem csak a terméked, szolgáltatásod tökéletesítése miatt kell ismerned. Azért fontos mindezt átlátnod, mert a kommunikációdban is ezekre kell választ adnod. Az általad nyújtott előnyöket kell majd kiemelned! A cél az, hogy magára ismerjen a honlapodon, úgy érezze, neki beszélsz, egyenesen az ő gondjára-bajára nyújtasz gyógyírt. Hogy végre, megtalálta benned, akit keresett! Hurrá!!!

4. Kik vannak rajtad kívül, akik kiszolgálják a célközönségedet?

Nincs mindenkinek akkora szerencséje, hogy a faluban közel, s távol ő az egyetlen szaki, így mindenki hozzá viszi az elromlott cuccát. Neki nem kell honlap, ismeri mindenki, tele van munkával.

De valószínűleg neked is van konkurenciád akár a településeden, akár bárhol, ha olyan a tevékenységed, hogy online bárhonnan elérhető vagy. Így aztán jó, ha tudod, kikkel is állsz szemben. Még akkor is, ha ismered az illetőt. Ha megvizsgálod a weboldalát és utánanézel néhány vállalkozói adatnak, sok következtetést és tanulságot levonhatsz belőle. Legfőképp azt, hogy te miben különbözöl tőle. Vagy miben szeretnél? Mi az, amit profin csinál, abból tanulhatsz. De mik azok, amiket te jobban tudnál?

0
    0
    Kosaram
    Üres a kosaradVissza a termékekhez
      Kupon felhasználása