Vállalkozás indítása előtt a saját termékedre/szolgáltatásodra nem tudsz elégedettségi, vagy használattal kapcsolatos kérdéseket feltenni, hisz még senki nem ismeri. De tehetsz fel kérdéseket a tiedhez hasonló termékekkel kapcsolatban, ami a konkurenciát fogja minősíteni. Ezekből a véleményekből is sok mindent leszűrhetsz. Mi az, amit jó, ha te is úgy csinálsz, mi az, amin érdemes változtatni?
A működés közben végzett piackutatás lehet csak a trendek figyelemmel kísérése, hogy lásd, felfelé ível-e még a kereslet, vagy hanyatlik. Nem lenne célszerű egy nagyobb beruházásba kezdeni, mikor kifulladóban van a piac. De lehet, hogy csak keletkezett egy divatos kifejezés, ami neked nem jutott eszedbe, mint kulcsszó, de kutatás közben ráakadsz. Aztán kulcsszókutatással találhatsz akár még szűz területeket is, amikre még nincs kínálat. Vagy olyat, amire kevesen álltak rá, és kicsi a verseny.
Termékfejlesztés előtti piackutatás során kell a legóvatosabb légy, mert úgy kell fogalmazz, hogy a konkurencia számára ne derüljön ki, miben utazol. Nehogy szagot fogjon, és megcsinálja ő is, amit tervezel. Biztos lehetsz benne, hogy eljut hozzájuk is a kérdőíved, ha nagy nyilvánosság elé tárod.
Minden piackutatást lehet végezni személyesen írásban, szóban, vagy online.
Szerintem ez attól függ, kikkel akarod kitöltetni. Sajnos nem attól, hogy te mit és mennyit akarsz megtudni. Nyilván rengeteg kérdésed lenne, főleg, ha már működik a vállalkozásod és kíváncsi lennél szeretik-e és hogyan, mikor mire használják a cuccodat. Nekem az a tapasztalatom, hogy a saját vásárlóidtól bármit és bármennyit kérdezhetsz. Aki válaszol, az szívesen teszi. Szóval, akár online, akár személyesen, nyugodtan kérdezz meg mindent, amit szeretnél. Legfeljebb ne egyszerre, hanem időben eltolva, több kérdőívben. Csoportosítva a kérdéseidet.
A tananyagok 9-10 kérdést javasolnak, de ez többnyire semmire nem elég, ha közben arra megy el 3, hogy fiú-e vagy lány, meg hol él és hány éves. Ez szerintem akkor érvényes, ha vadidegen embereket kérdezünk, semmit nem kapnak cserébe, és minél előbb szabadulnának. Ez kb. arra jó, hogy hány kólát iszik naponta.
Úgyhogy én arra bíztatnálak, először is keress olyan embereket, akik jó érzéssel töltenék ki a kérdőívedet, természetesen csak a célcsoportodba illőket. Ők nem fognak háborogni, ha 9-nél több kérdést mersz feltenni. Aztán utána ki lehet rakni nyílvánosra.
Az alábbi felsorolás nem tartozik a szentírás kategóriájába. Kérdezz meg mindent, amire kíváncsi vagy! Alkoss egyszerű, érthető, könnyen megválaszolható kérdéseket! És a válaszok fajtáját váltogasd, hogy ne legyen egyhangú. Legyen benne mindenképp kifejtős, hogy lásd a szóhasználatát, és hogy ki tudja beszélni magát. Legyen kiválasztós-kipipálós, amin könnyen túl van. És a többi is. Jó játék egy ilyet összerakni.
Kérdőív készítők, amikből válogathatsz:
https://www.google.hu/intl/hu/forms/about/
https://www.survio.com/hu/kerdoiv-sablonok