A piackutatás gyakorlata Copy

Gyakorlat

 

  1. Piackutatás saját termékedre, szolgáltatásodra kérdőívvel.
  2. Milyen hosszú legyen a kérdőíved?
  3. Milyen témákban keressük a választ általában piackutatáskor?

1. Piackutatás saját termékedre, szolgáltatásodra

Vállalkozás indítása előtt a saját termékedre/szolgáltatásodra nem tudsz elégedettségi, vagy használattal kapcsolatos kérdéseket feltenni, hisz még senki nem ismeri. De tehetsz fel kérdéseket a tiedhez hasonló termékekkel kapcsolatban, ami a konkurenciát fogja minősíteni. Ezekből a véleményekből is sok mindent leszűrhetsz. Mi az, amit jó, ha te is úgy csinálsz, mi az, amin érdemes változtatni?

A működés közben végzett piackutatás lehet csak a trendek figyelemmel kísérése, hogy lásd, felfelé ível-e még a kereslet, vagy hanyatlik. Nem lenne célszerű egy nagyobb beruházásba kezdeni, mikor kifulladóban van a piac. De lehet, hogy csak keletkezett egy divatos kifejezés, ami neked nem jutott eszedbe, mint kulcsszó, de kutatás közben ráakadsz. Aztán kulcsszókutatással találhatsz akár még szűz területeket is, amikre még nincs kínálat. Vagy olyat, amire kevesen álltak rá, és kicsi a verseny.

Termékfejlesztés előtti piackutatás során kell a legóvatosabb légy, mert úgy kell fogalmazz, hogy a konkurencia számára ne derüljön ki, miben utazol. Nehogy szagot fogjon, és megcsinálja ő is, amit tervezel. Biztos lehetsz benne, hogy eljut hozzájuk is a kérdőíved, ha nagy nyilvánosság elé tárod.

 

Minden piackutatást lehet végezni személyesen írásban, szóban, vagy online.

  • Személyesen gyűjthet be véleményeket, kérdésekre válaszokat egy boltot üzemeltető vállalkozás. Egy elkötelezett törzsvevő véleménye mindig sokat nyom a latba. Ha próbál is kicsit fényezni minket, mégis objektív, gyakorlati tapasztalatai vannak. Simán kérhetünk tőlük tanácsot. Lehet ezt beszélgetés alkalmával, vagy egy előre kinyomtatott kérdőívet töltetünk ki vele. De a szóbeli kérdés-felelet a legoptimálisabb. Ott olyan dolgokra is fény derülhet, amit magunktól sosem jutna eszünkbe megkérdezni.
  • A célközönségünkbe tartozó ismeretleneket is megkérdezhetünk egy papírra nyomtatott kérdőíven. Erre segítség lehet egy keresztmarketing partnerünk. Pl. Te kismamaruhát árulsz, a barátnőd meg kismamajógát tart. Megkéred, hogy az órán szánjon 10 percet arra, hogy kitölteti a kérdőíveidet. Cserébe kapnak a vendégei egy vásárlási kupont. (a keresztmarketing partner azt jelenti, hogy azonos a célközönségetek, de nem vagytok egymásnak konkurenciái, így egymást tudjátok ajánlani az ügyfeleiteknek)
  • Szerintem az utcán leszólító, kérdőívet kézbenyomó korszak már lejárt.
  • Telefonon is lehet kérdéseket feltenni, de ez a közvélemény kutatók módszere. Nagyobb vállatok engedhetik meg maguknak. Te inkább csak a barátaidat, ismerőseidet interjúvold meg így, nehogy zaklatásnak vegyék az idegenek.
  • Az online piackutatás korát éljük egyrészt a kulcsszókutatással, másrészt a kérdőívekkel. Lényegesen egyszerűbb az adatok összehasonlítása, kigyűjtése. Nagyon jól kell megfogalmaznod a kérdéseket, hogy valódi válaszokat kapj! Sokan csak a bónusz reményében töltenek ki kérdőíveket, és találomra adják meg a válaszokat, ezért érdemes kifejtős kérdést is beszúrnod. Úgyhogy én azt javallom, hogy online kérdőíveket is valahogy olyanoknak juttass el, akik várhatóan korrektek lesznek a kitöltésben. Ha már működő vállalkozásod van, akkor evidens, hogy az adatbázisodra hírlevél formájában ki tudsz küldeni kérdőívet. De kezdőként ugye nincs ilyen ügyféllistád. Próbálj összeállítani az ismerőseid közül egy adatbázist vagy találj keresztmarketing partnereket.
  • A közösségi médiába (Pl: Facebook) is kitehetsz, vagy meghirdethetsz egy kérdőívet. Nyilván többen fogják kitölteni, ha ajánlasz valamit cserébe, de gondold meg, hogy mit! Olyan valamit javaslok, ami kapcsolódik a témádhoz. És jobb, ha akkor válthatja be, amikor vásárol. Pl. kedvezménykupon. Így nagyobb a valószínűsége, hogy azok fogják kitölteni, akik valóban akarnak vásárolni előbb-utóbb. Na de ezek akkor érvényesek, ha már van rendszered, kuponkódod, honlapod, stb. Ha nincs akkor pedig kereshetsz kezdő vagy haladó vállalkozói facebook csoportokat vagy a témádban releváns csoportokat és egy posztban megkérheted, kuponok meg minden nélkül a tagokat, hogy töltsék ki neked a kérdőívedet. 🙂

2. Milyen hosszú legyen a kérdőíved?

Szerintem ez attól függ, kikkel akarod kitöltetni. Sajnos nem attól, hogy te mit és mennyit akarsz megtudni. Nyilván rengeteg kérdésed lenne, főleg, ha már működik a vállalkozásod és kíváncsi lennél szeretik-e és hogyan, mikor mire használják a cuccodat. Nekem az a tapasztalatom, hogy a saját vásárlóidtól bármit és bármennyit kérdezhetsz. Aki válaszol, az szívesen teszi. Szóval, akár online, akár személyesen, nyugodtan kérdezz meg mindent, amit szeretnél. Legfeljebb ne egyszerre, hanem időben eltolva, több kérdőívben. Csoportosítva a kérdéseidet.

A tananyagok 9-10 kérdést javasolnak, de ez többnyire semmire nem elég, ha közben arra megy el 3, hogy fiú-e vagy lány, meg hol él és hány éves. Ez szerintem akkor érvényes, ha vadidegen embereket kérdezünk, semmit nem kapnak cserébe, és minél előbb szabadulnának. Ez kb. arra jó, hogy hány kólát iszik naponta.

Úgyhogy én arra bíztatnálak, először is keress olyan embereket, akik jó érzéssel töltenék ki a kérdőívedet, természetesen csak a célcsoportodba illőket. Ők nem fognak háborogni, ha 9-nél több kérdést mersz feltenni. Aztán utána ki lehet rakni nyílvánosra.

3.Milyen témákban keressük a választ általában piackutatáskor?

Az alábbi felsorolás nem tartozik a szentírás kategóriájába. Kérdezz meg mindent, amire kíváncsi vagy! Alkoss egyszerű, érthető, könnyen megválaszolható kérdéseket! És a válaszok fajtáját váltogasd, hogy ne legyen egyhangú. Legyen benne mindenképp kifejtős, hogy lásd a szóhasználatát, és hogy ki tudja beszélni magát. Legyen kiválasztós-kipipálós, amin könnyen túl van. És a többi is. Jó játék egy ilyet összerakni.

  • Milyen problémái vannak a célközönségednek, amikre te megoldást tudnál kínálni?
  • Milyen információi vannak a tiedhez hasonló termékekről, amik valósak, vagy épp nem azok?
  • Hol szerzi az információit? Honnan tájékozódik? Milyen csatornákon?
  • Honnan szerzi be a problémájára a megoldást? Kinek a termékét választotta eddig?
  • Mennyire ismeri a márkádat, vagy a konkurenseidét?
  • Milyen szavakat használ az iparágaddal kapcsolatban? Ez fontos lesz a kommunikációdban a célközönséged felé
  • Milyen kifogásai vannak, mi tartja vissza a vásárlástól? Előzetes kifogáskezeléshez, garanciák kitalálásához fontos infók
  • Hogyan használja a termékeket? Másét, vagy a tiédet? Van-e valami olyan ötlete, amire eddig nem gondoltál? Vagy te tudsz olyat mutatni, amire eddig nem jött rá
  • Mennyire elégedett velük, van-e hiányérzete? Kell-e fejlesztened, változtatnod, vagy nem?

Kérdőív készítők, amikből válogathatsz:

https://www.google.hu/intl/hu/forms/about/

https://www.survio.com/hu/kerdoiv-sablonok

https://online-kerdoiv.com/index/kerdoivek

https://www.jotform.com/hu/form-templates/category/survey

0
    0
    Kosaram
    Üres a kosaradVissza a termékekhez
      Kupon felhasználása