Célközönség Copy

Célközönség

Kinek szeretnél eladni? Ki lesz a célközönséged?

Azok az emberek, akiknek megoldást tudsz nyújtani a szolgáltatásoddal, vagy termékeddel valamely problémájára, vágyára, igényére, céljára, az a te célközönséged. És a konkurenciádé is összességében. Mindnyájan egy nagy közönségnek dolgoztok elméletileg. Ám így hatalmas a konkurencia harc, óriási a reklámzaj, sokba kerül a hirdetés, vagyis piszok nehezen tudod célba juttatni az üzenetedet. Sőt, ha valami népszerű dologgal foglalkozol, akkor ez a potenciális vásárló tömeg általában túl nagy.

Ezért legelőször azt kell megemésztened, hogy még ha értelmetlennek tűnik is elsőre, ne akarj mindenkinek eladni!!! Még akkor sem, ha úgy érzed, a te termékedre, szolgáltatásodra mindenkinek szüksége lenne. Minél nagyobb közönségre célzol, annál általánosabban fogsz fogalmazni. És abból senki nem ismer magára.

Erre a problémára szoktuk alkalmazni a szűkítést, szegmentálást. Mikor kiszúrsz magadnak egy olyan kisebb réteget, csoportot, akinek célzottan tudsz az igényeire megoldást kínálni. Tulajdonképpen szakosodsz egy problémára, amit profin meg tudsz oldani, keresik elegen ahhoz, hogy jól élj belőle, és egy idő után már maguktól jönnek hozzád az emberek, nem kell pénzt kiadj a hirdetésekre.

Pl.: képzeld el, hogy kutyatápot árulsz

  • kutyatáp csirkemájas ízesítésben.
  • kutyatáp dán dogoknak csirkemájas ízesítésben.
  • kutyatáp ízületi beteg dán dogoknak csirkemájas ízesítésben.

Vajon kit tudsz könnyebben megcélozni és eltalálni az üzeneteddel?

Nyilván az ízületi beteg dán dogok gazdáit tűhegyesen lehet célozni. És mást is el lehet adni nekik, nemcsak csirkemájas tápot. No meg, valószínűleg van ízületi beteg újfullandi és egyéb kutyafajta is. Szakosodhatsz dán dogokra. De ízületi beteg kutyákra is. És az ízületi beteg dán dogok még szűkebb szegmens. Ám lehet, hogy már túl kevesen vannak, hogy jól élj belőlük. Erre való a piackutatás.

Ha te szolgáltató vagy, és el kell hozzád látogatni, akkor kevés kivétellel a munkahelyed körzetéből fogsz ügyfeleket vadászni. Biztos lesz olyan barátod, vagy régi elégedett ügyfeled, aki utánad megy a város másik végébe is, ha elköltözöl, mert ragaszkodik hozzád. Pontosabban ahhoz az előnyhöz, amit csak tőled kaphat meg. Pl. olyan frizurát, amivel dögösnek érzi magát, és bomlanak utána a pasik. Vagy úgy meg tudod masszírozni, hogy elmúlik a hátfájása és el tud menni teniszezni. Olyan előnyöket nyújtasz neki, amitől hűséges lesz hozzád. Előny, előny előny.

A célcsoportod tagjai ugyanis nem a szolgáltatásodra, a termékedre vágynak, hanem arra az előnyre, amit nyernek általa. A fodrász nem frizurát készít, hanem önbizalmat ad annak, aki belenéz a tükörbe és szépnek, kívánatosnak érzi magát. Az másodlagos, hogy már belelógott a szemébe a haja. Az autószerelő nem autót javít, hanem segít eljutni A-ból B-be, egy fontos randira a másik városban, vagy egy üzleti megbeszélésre. Előnyt várnak tőlünk az ügyfelek, még ha ezzel nincsenek is tisztában.

 

Célközönség, célcsoport

Egy tevékenységhez egy célközönséget válassz! De ezen belül szegmentálhatsz, lehet több célcsoportod is. Csak mindegyikhez külön kell kommunikálnod!

Pl. Gyerekruha webáruházad van. Célközönséged a kisgyermekes anyukák. Viszont ezt a közönséget érdemes már akkor megfogni, amikor még babavárók. A babaruhát még szülés előtt beszerzik. És egyéb kiegészítőket a szoptatáshoz, stb. Tehát, célcsoportod lehet a várandós anyuka, a 0-3 éves korú gyerekek anyukája, az ovis és a kisiskolás gyerekek szülője is. Nyilván mindegyiknek más lesz az üzeneted.

Külön szerencse, ha olyan a munkád, hogy önmagad is beletarozol a célközönségedbe. Pl. a horgászat a szenvedélyed és van egy webshopod, ahol horgászfelszereléseket árulsz. Blogolsz a témában, jó tanácsokat, ötleteket adsz, versenyeket hirdetsz, stb. Nem gond számodra a tartalomírás, a kisujjadból kirázod.

Nehezebb a dolga szövegírásban – de nem lehetetlen – annak, aki más termékét forgalmazza. Mert hiába kapja készen a termékleírást, ha az mindenki másnál ugyanaz. Valamivel ki kell tűnnöd a többiek közül! Ezért fontos, hogy mindent tudj a célcsoportodról, és az ő fejével gondolkodva, olyan infókkal tudod bővíteni a termék adatlapját, amit a gyártótól, vagy nagykereskedőtől nem kaptál meg!

Ne feledd soha!
Bármiben is utazol, a célközönséged helyzetébe kell beleképzelned magad! Az ő problémájára kell terméket fejlesszél, az ő vágyaira, céljaira kell megoldást kínáljál, az ő kérdéseire kell válaszokat adjál! Ha ez egybeesik az önmegvalósításoddal, akkor hurrá! De az öncélú termékekkel csak az alkotói örömöd lesz meg, a zsebed üres marad.

Fontos!

Olyan célcsoportokat válassz, akik:

  • fizetőképesek és szívesen adnak ki pénzt arra, amit te csinálsz
  • elegen vannak ahhoz, hogy „eltartsanak” téged
  • könnyen célozhatóak, el tudod juttatni az üzenetedet hozzájuk

Milyen szempontok szerint szegmentálj? Mit kell tudnod a potenciális célcsoportod tagjairól?

  • Milyen nemű? Nők, vagy férfiak vásárolnának tőled? Vagy mindkettő, de milyen arányban? És valóban ők vásárolják-e a terméked? Sok esetben nők vásárolnak a férjüknek dolgokat.
  • Hány éves? Melyik korosztály venné a termékedet?
  • Családi állapota? Fontos lehet pl. lakberendezőként a friss házasokat célozni
  • Hol lakik? Van-e ennek jelentősége? Pl. csak a körzetedre céloznál szolgáltatóként, vagy webáruházad van országos kiszállítással.
  • Milyen végzettsége van? Ha másért nem, a kommunikációd miatt érdemes tudni
  • Mivel foglalkozik? Lehet, hogy továbbképzést tudsz neki ajánlani. Vagy valamit ami segítségére lehet.
  • Mennyi a jövedelme? Tud-e, akar-e áldozni a termékedre? Pl. prémium kategóriás termékeknél ez fontos tényező
  • Milyen életszakaszban vásárolna tőled? Pl. Új lakás vásárlásakor, babaváráskor, kezdő vállalkozóként, stb.
  • Mi az érdeklődési köre, miről, hol olvas? Pl. olvasná-e a blogcikkeidet, a Facebook bejegyzéseidet?
  • Van-e hobbyja? Tudsz-e neki horgászkellékeket, vagy egyebeket eladni?
  • Milyen csatornákon éred el? Jelen van-e a közösségi médiákban, fórumokon? Megtalálhat-e téged? Vagyis te őt 🙂
  • Milyen értékrenddel él? Pl.: fogékony-e az egészséges életmód, a fenntarthatóság témakörére?

1. Célcsoport példa: Maradjunk a gyerekruha boltnál. 28-38 éves, várandós, házas nők, akik felsőfokú végzettséggel rendelkeznek. Felsővezető beosztásban, vagy saját vállalkozásukban dolgoznak Magyarország területén. Magas a jövedelmük. Jelen vannak a Facebookon, a Pinteresten, stb. Fontos számukra a fenntarthatóság , egészségesen, tudatosan táplálkoznak.

Nekik ki tudsz alakítani egy prémiumkategóriás termékcsoportot, mert meg fogják fizetni a bio pamutot és fenntartható gazdálkodásból származó, méregdrága anyagból készült babaruhákat. És azt mondanom sem kell, hogy hiába vagy ruhabolt, minden egyebet is árulj, ami kapcsolódik a várandóssághoz, szüléshez! Én a helyedben még kismamaruhát is árulnék, mert ha már abban a fázisban megfogod ügyfélnek a kismamát, amikor még pocakja sincs, csak nézelődik, hogy mit fog majd magára húzni, ha nem fér bele semmibe, az csak hab a tortán. Képzeld el, hogy évekig lehet az ügyfeled!!!

2. Célcsoport példa: Weboldalakat készítesz megrendelésre.
40-50 év közötti férfi kisvállalkozók, akik saját terméküket árulják. Házasok, vannak gyerekeik. Nem konyítanak nagyon a marketinghez, de a szakmájukban kiválóak. Középfokú végzettséggel rendelkeznek. Az átlagnál jobban keresnek. Céltudatosak a munkájukban, de nem foglalkoznak a ma divatos nézetekkel. Eddig nem volt honlapjuk, ez lesz az első. Budapesten élnek. A közösségi média nem szippantotta be őket, nem érnek rá ilyenekre.

Te budapesti vagy, ezért választottál első körben helyi lakosokat, hátha személyes találkozóra is szükség lesz. Később tágíthatod a területet, ha kell. Hasonló korú vagy, szintén férfi, ezért jobban megtalálod a hangot a korosztályodbeliekkel. Bele tudod élni magad mások munkájának szépségébe és fontosságába, tudsz lelkesedni, ha valami nagyszerű termékkel és annak gyártójával találkozol. Értesz a marketinghez, ezért nem csak egy szimpla weboldalt tudsz nekik készíteni, hanem vevőszerző honlapot. Rá tudod vezetni a közösségi média szerepének fontosságára az üzleti életben, és meg tudod neki mutatni, hogyan kell kiszervezni bizonyos feladatokat az online világban, hiszen mindenhez ő sem érthet, és nincs is rá ideje. Örökké hálás lesz neked és ajánl majd a barátainak. Te is élvezettel fogsz ezekkel az emberekkel dolgozni.

Ha ügyesen szegmentálsz, a hirdetéseid sokkal olcsóbbak lesznek, és pontosabban célba találnak majd.

Kapj teljes képet a célközönségedről az iparágaddal kapcsolatban!

Ehhez egy kérdőíves piackutatást érdemes végezned a konkrét termékeddel, szolgáltatásoddal kapcsolatban. Nagyjából az alábbi kérdésekre érdemes válaszokat várni, de ezt abszolút lehet még szélesíteni és mélyíteni. Ezt a fajta piackutatást csak a kulcsszókutatás után érdemes megejtened, ami amúgy önmagában egy piackutatás is, de nem ilyen cizellált. Hamarosan eljutunk a kulcsszókutatáshoz, ami rendkívül izgalmas téma. Addig ízlelgesd az alábbi kérdéseket, és gondold végig, mivel egészítenéd ki a saját piackutatási kérdőívedet!

  • Milyen problémái vannak a célközönségednek, amikre te megoldást tudnál kínálni?
  • Milyen információi vannak a tiedhez hasonló termékekről, amik valósak, vagy épp nem azok?
  • Hol szerzi az információit? Honnan tájékozódik? Milyen csatornákon?
  • Honnan szerzi be a problémájára a megoldást? Kinek a termékét választotta eddig?
  • Milyen szavakat használ az iparágaddal kapcsolatban? Ez fontos lesz a kommunikációdban a célközönséged felé
  • Milyen kifogásai vannak, mi tartja vissza a vásárlástól? Előzetes kifogáskezeléshez, garanciák kitalálásához fontos infók
  • Hogyan használja a termékeket? Másét, vagy a tiédet? Van-e valami olyan ötlete, amire eddig nem gondoltál? Vagy te tudsz olyat mutatni, amire eddig nem jött rá
  • Mennyire elégedett velük, van-e hiányérzete? Kell-e fejlesztened, változtatnod, vagy nem?

Feladat:

  • Határozd meg a célközönségedet!
  • Szűkíts és alkoss kisebb csoportokat, vagy csak egyet, akit szívesen megcéloznál!
  • Fogalmazd meg milyen problémájára, céljára, igényére, vágyára nyújtasz megoldást!
  • Mi a terméked, szolgáltatásod, amivel olyan előnyöket nyújtasz neki, ami miatt szerinted tőled kéne vásároljanak!
  • Vesézd ki a célcsoportodat, írj le mindent, ami eszedbe jut róla, és az általad nyújtott megoldásról!
  • Gondolkodj azon, és kezdd el leírni, hogy szerinted mennyire van képben a célközönséged az iparágaddal kapcsolatban? Járj nyitott szemmel és füllel, kérdezgesd az ismerőseidet! Előbb-utóbb össze kell álljon egy piackutatási kérdőíved, ami konkrétan a termékedre, szolgáltatásodra vonatkozik.
0
    0
    Kosaram
    Üres a kosaradVissza a termékekhez
      Kupon felhasználása