Pozicionálás Copy

Piackutatás, pozicionálás

 

  1. Pozicionálás, avagy az egyediség fontossága
  2. Mitől leszel egyedi?
  3. Honnan fogod tudni, hogy mi az a plusz, ami miatt hozzád jönnek a vásárlók?
  4. A szegmentálás és a pozicionálás összefüggése

1. Pozicionálás, avagy az egyediség fontossága

Egyet már biztosan megjegyeztél az eddig tanultak alapján is: Ha tudsz olyan egyedi előnyöket nyújtani, amit mások nem, vagy csak kevésbé, akkor megfelelő kommunikációval leelőzheted a konkurenciádat! Gyakorlatilag ez a pozicionálás. Meg kell találnod azt az erősséged, amivel versenyelőnybe kerülhetsz a konkurenseiddel szemben! És addig sulykolni ezt a célcsoportodnak, míg el nem éred, hogy a kínálatból először te juss az eszükbe!

Ha te keresel egy adott terméket az interneten, milyen szempontok szerint döntesz?

  1. kiszolgálás (online is)
  2. ügyfélszolgálat léte
  3. garancia
  4. ügyfélvélemények
  5. minőség
  6. színválaszték
  7. anyagválaszték
  8. termékválaszték
  9. méretválaszték
  10. egyediség
  11. személyre szabhatóság
  12. kipróbálási lehetőség
  13. ár
  14. szállítási feltételek
  15. információk elégsége
  16. telefonos elérhetőség ténylegesen
  17. chat
  18. fizetési feltételek
  19. gyors válaszadás e-mailben
  20. gondolkodj még te is további szempontokon!

És a vásárlóid szerinted milyen szempontok szerint választanak, amikor a tiédhez hasonló terméket/szolgáltatást keresnek az interneten?

Nem csak a termék egyedisége fontos, hiszen ez nem mindig adott. Sokan ugyanazt árulják. De ha a fentiekből igyekszel a legtöbbet megvalósítani, azzal beelőzhetsz számos olyan céget, akik fittyet hánynak a vevők elégedettségére.

Neked az lebegjen a szemed előtt, hogy nem csak egyszer akarsz eladni egy vásárlónak! Visszatérő vevőket akarj, és tegyél meg ezért mindent! (Weboldal készítőként is lehetnek visszatérő tartós ügyfeleid, hiszen egy weblapot karban kell tartani és mindig új tartalmakkal kell feltölteni)

2. Mitől leszel egyedi?

Könnyű egyedinek lenni annak, aki saját termékeket alkot. Ha te készíted, vagy tervezed a portékáidat, esetleg szolgáltató vagy, akkor helyzeti előnyt élvezel, hiszen teljesen, vagy részben, de mindenképp egyedi lehetsz.

Ha saját termékeid vannak, akkor főleg érdemes odafigyelned az igényekre és ezek szerint alakítanod a termékpalettádat. Fontos, hogy ne csak gyártóként, alkotóként tekints magadra, hanem üzletemberként is! Vigyázz rá, hogy a kreatív önmegvalósítás ne menjen az eladhatóság rovására!

Ha valaki más termékét árulod a webáruházadban, akkor kereskedéssel foglalkozol és viszonylag könnyű a dolgod, hiszen készen kapod a termékeket és az infókat. A nehézség abban van, hogy elérd, hogy tőled vásárolják meg ugyanazt a terméket, amit máshol is megkaphatnak. Javaslom, hogy a termék adatlapját maxold ki! Néha annyira gagyi termékleírásokat látni, a felét nem lehet megtudni annak, amire kíváncsi lenne az ember. Vedd a fáradtságot, és részletesen írj le mindent, amit csak lehet. Sőt! Betehetsz ügyfél visszajelzéseket is! Ki, hogyan használja? És inspiráld a vásárlót, hogy ő is írja meg, ezzel segít másoknak. Meg persze közvetve neked. De ezt nem kell reklámozni. Segítsen a sorstársain! Erre mindig kaphatóak az emberek. A jó termékfotók is sokat segíthetnek. Érdemes elmélyedni a témában, hátha magad is tudsz olyan képeket készíteni, amelyek alapján jobban, több oldalról be tudod mutatni a termékeket. És a Hogyan használd? videók különösen értékesek.

Szóval, ha te nem gyártó vagy, akkor is találnod kell valamit, amitől jó értelemben „kilógsz a sorból”.

Talán most még nem is tudod miben, de valamiben biztosan különbözöl a versenytársaidtól. Ezt kell megtalálnod, és folyamatosan hangsúlyoznod majd a kommunikációdban. Lehet neked eladóként, szolgáltatóként is valami olyan tulajdonságod, ami hasznos lehet a vásárlóidnak. Pl.: szeretsz beszélni, ezért személyes, részletes tájékoztatást adsz, hogyan kell használni a termékeidet. Akár videón. Vagy mindig van valaki a cégednél, aki felveszi a telefont. Vagy hétvégén is lehet téged hívni, ha baj van. Vagy csak imádnak nálad vásárolni, mert kedves és szolgálatkész vagy.

De ha a termékedben, vagy szolgáltatásodban is van valami olyan, ami pozitív értelemben megkülönböztet másoktól, azt mindenképp ki kell emelni. És itt nem az árra gondolok. Semmiképp sem! Azt a hozzáadott értéket keressük, ami miatt tőled vásárolnak akkor is, ha ugyanannyiba kerül a konkurenciánál, és ő még közelebb is van. Azt a pluszt kell megtalálnod, ami miatt legközelebb is hozzád fognak jönni.

3. Honnan fogod tudni, hogy mi az a plusz, ami miatt hozzád jönnek a vásárlók?

Ha már működő vállalkozásod van, akkor van esély arra, hogy ezt már tudod, mert a vásárlóid nem rejtik véka alá. De ha nem tudod, akkor kérdezd meg! Ha tudod, akkor is! Könnyen érhet meglepetés.

Személyes eladásnál ez nem probléma. De itt is jobb, ha írásban kéred az értékelést. Tudod, a célközönség szóhasználata is fontos. Online értékesítésnél pedig kérj ügyfélvéleményt a törzsvásárlóidtól! Készíts kérdőívet erre a célra! Vagy csak a vásárlás után egy kis idővel, amikor már úgy gondolod, hogy van tapasztalata a termékkel kapcsolatban, kérj visszajelzést! Ezt akár egy automatikus levélben is megteheted pl. 1 hónappal a vásárlás utánra időzítve.

Ha még új vagy, akkor indulj ki magadból! Kérdezd meg a barátaidat ismerőseidet, akik a célközönségedbe tartoznak, hogy mit csípnek benned? Ezzel el tudsz indulni, és útközben fókuszálj erre a kérdésre, ki fog rajzolódni a saját egyedi megkülönböztető jegyed, tulajdonságod, erősséged, amivel olyan előnyt tudsz nyújtani, ami miatt sokan téged választanak majd. Nyilván nem mindenki, mert nem vagyunk egyformák. Van, aki szereti, ha körülugrálják és mindent töviről hegyire elmondanak neki a termékről, van, aki jobb szereti, ha hagyják békén válogatni.

A termékelőnyre ugyanez érvényes. Biztosan kipróbáltatod ezzel-azzal a forgalmazni kívánt termékeidet, mielőtt piacra dobod. Kérdezd meg, mit szeretnek benne, hogyan, mire használják!

4. A szegmentálás és a pozicionálás összefüggése

Arról már volt szó, hogy a célpiac szűkítése, a megfelelő nagyságú célcsoport behatárolása mennyire fontos feladat. Hiszen sokkal könnyebben elérsz egy szűkebb, azonos problémákkal küzdő csoportot, mint egy nagy általános tömeget. Emlékszel: „kutyatáp ízületi beteg dán dogoknak.”

De azt is tudd, hogy ha már szegmentáltál és kijelölted a célcsoportodat, akkor sokkal könnyebb feladat pozicionálni magad. Pont, mint az az állateledeles, aki ízületi beteg dán dogokra specializálódik. Csak ilyen gazdiknak ajánlgatja a termékeit, ír hasznos cikkeket, csinál videókat, szervez eseményeket. Érzed, mennyivel egyszerűbb dolga van, mintha mindenféle tápot árulna?

De ez még nem minden. Mert nem az a lényeg, hogy neked könnyebb legyen a dolgod így, hogy csak egy területre kell koncentrálnod. Persze sokkal profibb lehetsz egy valamiben, mintha elapróznád magad. Ám, ott van a kutya elásva, hogy egy ízületi beteg dán dog gazdája nem kutyatápot fog keresni. Hanem speciális kutyatápot, ami az ő beteg kutyusának segít. Ezért ezt fogja beírni a keresőbe, hátha van ilyen táp. Ha meg már rég van ilyen forgalomban, akkor pláne. És akkor nem ezer állateledelessel kell versenyezned, hanem csak néhánnyal. Vagy épp eggyel sem, mert olyan jó lesz a honlapod, hogy te jelensz meg legelöl a keresőbenJ

Ha te saját termék gyártásával foglalkozol, vagy szolgáltató vagy, akkor alapból könnyű a dolgod, hiszen a pozíciód egyértelművé teheted. Főleg, ha specializálódsz. Pl. Konyhabútor gyártása kis lakásokba, Tinédzser fiúk kozmetikusa, Idős hölgyek fodrásza, Esküvői konty készítő, KATA-sok könyvelője,  Webáruház készítés 10 termékig, Kezdő vállalkozók marketing tanácsadója, stb.

0
    0
    Kosaram
    Üres a kosaradVissza a termékekhez
      Kupon felhasználása