Tipográfia fogalma Copy

Mi a tipográfia?

A tipográfia egy művészeti tudományág. A betűk tervezése is ide tartozik, de a helyes használata szintúgy. Mi az utóbbival fogunk foglalkozni.

Még a nyomtatott sajtóból eredeztethető, de az internet megjelenésével a webes felületeknek is kialakultak a saját, külön szabályai.

Amikor webes tipográfiáról beszélünk, akkor a betűkkel való tervezés, a szöveg megjelenése, designja és elrendezése legyen a szemünk előtt. Például a betűtípusok, színek kiválasztása, valamint a szövegblokkok, vonalak és betűk közötti térköz megtervezése.

A webes és nyomtatott tipográfia különbségei

Papír vs. internet. Több a különbség, mint gondolnánk!

Fix és dinamikus tartalom:
Míg a nyomtatott anyagokon fix, statikus a tartalom, addig a webre tervezett megjelenés dinamikus, tehát folyamatosan változik.

Ez azt jelenti, hogy a printnél előre tudjuk a papírméretet, ami nem változik, ezért azzal pontosan lehet számolni. Azt fogjuk látni a kinyomtatott papíron, amit megterveztünk a grafikai programban.

A webre való tervezés ennél egy kicsit bonyolultabb. Az összes kijelző méretet és felbontást figyelembe kell vennünk, mert az a terv, ami laptopon jól néz ki, mobilon már teljesen szét fog esni. Reszponzív tervezéssel viszont, (minden kijelzőn szépen mutató design) orvosolható a probléma.

A reszponzív, rugalmas tipográfia pedig nem csak azt jelenti, hogy a szöveg mérete változik a különböző képernyőkön. Ez az olvashatóságról és a felhasználói szokásokról is szól, amik megkövetelik a szöveg és a környező elemek közötti kapcsolatot, ahol az egyes elemek mérete a környező elemekhez viszonyítva vannak meghatározva.

A Google 2018-ban bejelentette a mobile-first indexing-et (mobil-első indexelés). Ami azt jelenti, hogy a Google keresőmotorja a honlapok mobil nézetét veszi elsőnek figyelembe a rangsorolásnál. A mobilbarát megjelenés tehát, mára már alapkövetelmény lett.

Olvasási szokások:
Egy szórólap vagy könyv olvasása közben nem hajt minket a keresési vágy, mert ami a kezünkben van, azt tanulmányozzuk és forgatjuk.

A neten ezzel szemben tengernyi információt kaphatunk minden egyes témáról, ami érdekel bennünket. Éppen ezért rászoktunk arra, hogy kulcsszavakat keressünk és ezáltal szkennelve, ugrálva olvassunk. Ki akarjuk szűrni a lényeget, meg akarjuk találni minél hamarabb azt a dolgot, amit pontosan keresünk, amire kíváncsiak vagyunk. A lehető legtöbb információt keressük, a legrövidebb idő alatt. Összehasonlításokat végzünk, mérlegelünk és utána döntünk például egy termék megvásárlásáról.

A Nielsen Norman Group által végzett tanulmányok, azt is megállapították, hogy az emberek 25%-kal lassabban tudnak olvasni a képernyőről, mint a papírról.

0
    0
    Kosaram
    Üres a kosaradVissza a termékekhez
      Kupon felhasználása