A domain neved gyakorlatilag a honlapod címe, online elérhetősége. És neked, mint honlap tulajdonosnak, nyilván az a célod, hogy minél többen megtaláljanak. Ezért a domain neved kitalálásakor, érdemes az alábbi szempontokat figyelembe venned:
Általában rövid, frappáns domain neveket használunk, mert könnyen megjegyezhetőek. De ezekből egyre kevesebb van még szabadon.
Ezért gondolkodhatsz az átlagnál hosszabb domain névben is, de csak akkor, ha így is könnyedén megjegyezhető. Pl.: berendezemahazad.hu; menjunkegyuttkirandulni.hu; Ezek többnyire elég egyértelműen sugallják a lényeget.
Nem úgy, mint pl. egy újdonsült, rövid márkanév, amit nem biztos, hogy egyből megértünk. Mert mondjuk nincs pénze a cégnek a márkáját bevezetni és a névből önmagában nem derül ki, hogy mi a tevékenysége.
A nagy cégek tudnak erre áldozni, sőt, ez a stratégiájuk. Ha azt mondom, hogy tesco.hu, akkor mindenki tudja, hogy miről van szó. Pedig a kifejezés nem mond semmit, de a márkát megismertük a reklámokból, mikor még talán be sem jöttek Magyarországra.
A hosszú, 2-4 szóból álló domain nevek sokkal kevésbé foglaltak és jobban variálhatóak, mint a rövidek. Pl. ha a menjunkegyuttkirandulni.hu foglalt, akkor lehet, hogy a gyerevelunkkirandulni.hu szabad. Stb.
Ha megálmodtad a domain neveidet, (jó, ha tíznél több van a tarsolyodban) akkor le kell ellenőrizned, hogy szabad-e még, vagy már másnak is eszébe jutott, és már ő birtokolja.
Első lépésként egyenként ellenőrizd le a keresőben, hogy használja-e már valaki? Ha igen, akkor húzd ki a listádról. De nézz körül, hogy a találatok között mennyire nagy a hasonlóság. Hogyan használják a többiek azt a kifejezést, amit te is akartál. Ez lehet neked támpont, hogy ezektől eltérőt találj ki.
Ha fenn maradt a rostán néhány neved, amire nem volt találat a keresőben, akkor reménykedhetsz, de ne örülj idejekorán!
Az alábbi linkeken le tudod ellenőrizni, hogy valóban szabad-e a választott domain neved, vagy már birtokolja valaki, csak épp nem használja.
https://www.domain.hu/
https://tarhely.eu/uj-domain-regisztracio/
Ez egy olyan lehetőség, ami elsőre logikusnak tűnik, de mivel ez egy robot, kimarad belőle az, amit te tudsz belevinni a névválasztásba. A kreativitás, a nüánszok, az empátia. Nem beszélve arról, hogy a generátor arra ad neked alternatívát, amit te beírsz, és már foglalt. Vagyis nagyon fog hasonlítani rá. És mint tudjuk, az nem lesz neked előnyös, ha valaki már van a piacon olyan domain névvel, amitől a tied csak kicsit fog különbözni. Nagy a veszélye, hogy az övét fogják beírni többen a keresőbe.
A domain név generátorokat inkább az angol nyelvterületen érdemes használni.
https://domainwheel.com/
Ha Magyarország területére célzol, akkor egyértelműen a .hu végződést célszerű alkalmaznod. Hiszen ez jut eszükbe az embereknek legelőször. Ha nemzetközi vizekre eveznél, akkor a .com, ha európaira, akkor a .eu végződés a logikus döntés. De ezekben az esetekben is foglald le a .hu végződésű domaint is.
A .com végződés mögött némelyek tekintélyes céget sejtenek, függetlenül attól, hogy mi a valóság. Ez jelenthet némi helyzetelőnyt. Neked is érdemes lehet lefoglalnod a .hu végződés mellett a .com-os domaint is, és átirányítani a .hu végződésű honlapodra, ahol a tartalom található. Ilyen esetben a .com csak egy név lesz, nem kell rá felépíteni egy külön honlapot.
Figyelem! Ha kinéztél egy domaint, aminek már foglalt a .hu végződésű változata, akkor azt felejtsd el, keress mást! Ne foglald le a .com, vagy akármelyik másik változatot. Különben mindenki a konkurenciádat fogja megtalálni helyetted.
Igen, használj! De ne az legyen az elsődleges szempontod, hogy a kereső megtaláljon. A fontos, hogy a célközönséged fejével gondolkodj! Ő fogja megjegyezni és beírni a keresőbe a domain neved. Szóval használd fel nyugodtan a vállalkozásodat, tevékenységedet jelölő kulcsszavaidat a domain-edben, de nem árt, ha megfűszerezed kicsit. Hogy egyedivé, érdekessé, megkülönböztethetővé tedd a versenytársaidétól. És legfőképpen megjegyezhetővé!!!
A márkádra gondolj, azt kell tükröznie a domain nevednek is. Ha még nincs márkaneved, akkor azt is célszerű a domain névvel együtt kitalálni! Ezek ketten kéz a kézben fémjeleznek majd téged, vagyis a vállalkozásodat.
Ha személyes márkát építesz. Például, ha előadóművész vagy, akit a neve miatt keresnek.
De érdemes személyes márkát építeni annak is, aki vállalkozó és van egy, vagy több céges weboldala. Hiszen egy cég mögött mindig ott van az ember, aki irányítja. És ki tudja még, mi minden mással foglalkozik még az adott cégvezető, amit nem tudnak róla az ügyfelei. A személyes márka a bizalomépítés egyik eszköze.
Ha már megvetted az ékezet nélküli domaint, akkor érdemes csak, az ékezetest is megszerezned. Ha már valaki birtokolja az ékezet nélkülit, akkor felejtsd el az egészet, keress más domain nevet magadnak! Az ékezet nélküli tulaj úgyis elhappolja tőled az érdeklődőidet.
Arról már volt szó, hogy bizonyos esetekben más-más végződéssel érdemes lefoglalni ugyanazt a domain nevet.
De ha olyan nevet választasz, amit könnyű elírni, akkor ilyen bakis változatot is megvehetsz, amit szintén átirányítasz az eredeti oldaladra. Így megszerezheted azokat az érdeklődőket is, akik rosszul gépelték be a neved.