A trendekről szóló leckékben látni fogod, hogy mennyi lehetőség rejlik a weboldal készítésben és hogy mennyi stílusban bontakozhatsz majd ki a jövőben. Ezek segítségek, iránymutatók és mankók a tervezéshez. Természetesen keverni is lehet őket, az izlésesség határain belül. A lényeg, hogy összhatásában harmóniában legyen majd a holnlapod.
Lehet, hogy a sok elmaradt utazás miatt lendült fel ez a trend külföldön, de tény, hogy 2022-ben egyre több weboldalon jelenik meg a konkrét helyek bemutatása. Fényképeket láthatunk olyan helyszínekről, amik a cégek, vállalkozások, művészek konkrét vagy körülbelüli tartózkodási helyét jelölik. (városok, települések, természeti tájak)
Ha olyan szolgáltatást árulunk, ami csak az online térben valósul meg, akkor ugye nincs szükségünk arra, hogy kiemeljük a tartózkodási helyünket, mert nem kell fizikailag találkoznunk az ügyfelekkel. Viszont, ha eláruljuk nekik, hogy körülbelül hol tartózkodunk a nagyvilágban, akkor máris el tud helyezni minket és sokkal valóságosabbak és megbízhatóbbak leszünk a számára. Ráadásul, ha a közelben lakik, akkor mégnagyobb elkötelezettsége lehet felénk.
Példa:
https://www.gracepotter.nz/
Már pár éve dübörög a trend, de még most is teljesen jó és nagyszerű választás lehet számunkra, a nagy, teljes szélességű képek, fotók, videók használata a honlapunk hajtás feletti részén, illetve a különböző szekciókban/szakaszokban.
A hajtás feletti rész jelentése honlapokon: (angolul hero vagy magyarul még nyitólap és főkép). Amikor betöltődik egy weblap, akkor ezt a tartalmat látjuk meg először, még görgetés nélkül. A menüsor alatt helyezkedik el közvetlenül vagy ha nincs menünk, akkor a lap tetején.
A webhelyekre beágyazott, automatikusan elinduló videók már nem annyira egyértelműen jó döntések. Egyesek szerint ezek csak megzavarják a felhasználókat, míg mások előszeretettel használják a tervezés során.
Tény, hogy az automatikusan elinduló videók zavaróak lehetnek, de ez függ a videó tartalmától, illetve attól is, hogy hanggal indulnak-e el (a legjobb alapértelmezettként teljesen lenémítani őket).
Figyelni kell arra is, hogyha szöveget helyezünk egy videóra, akkor az olvasható legyen! Például lehet, hogy érdemes lesz sötétíteni vagy világosítani a videón (diviben rárakhatunk egy színt és az átlátszóság csúszkával tudjuk majd szabályozni, sötétíteni) vagy a szöveg résznek hátteret adni.
A videók jelentősen ronthatják az oldal betöltődésének a sebességét! A hajtás feletti részben ne legyen hosszú a design elemként működő háttérvideó és tömörítsük is be. Ha pedig nem kinézeti elemként működik, hanem bemutató videóként, akkor először mindig töltsük fel a videót egy videómegosztóra, (pl. youtube, vimeo) és linkként ágyazzuk majd be
Példa:
https://hypicons.com/?ref=onepagelove
https://www.drawingart.co/?ref=onepagelove
https://itwillglow.co.uk/?ref=onepagelove
A stílus a fotók minimalista használatáról vagy teljes elhagyásáról szól a hajtás feletti részben. Megjelenhetnek animált elemek vagy más különleges grafikai megoldások is a tervben.
Példák:
Az előző trendből kiindulva, amikor a tervezők elkezdték kihagyni a terveikből a fotókat, elindult a játék a betűkkel. Teret nyert a tipográfia új szintre emelése, amiben különálló grafikai elemként tekintenek a betűkre. Ebből fakadóan pedig, sokkal nagyobb, extrán túlméretezett betűket használunk.
Szövegünket támogathatjuk karakteres színhasználattal, színátmenetes megoldásokkal, egyszínű, homályos hátterekkel, de a fekete-fehér stílushoz is jól passzol.
Természetesen ezeken a weboldalakon is használhatunk fotókat, de a fő hangsúly a tipográfián van. A hajtás feletti részen viszont nincsenek fotók!
Előnyök:
Figyelnünk kell,
Ha sok gyönyörű fotóval rendelkezünk, akkor kár lenne kihagyni őket a buliból a hero-ban. Ez esetben nem feltétlen ajánlott a használata, viszont igazán friss és trendi honlapokat lehet így készíteni, ezért érdemes kísérletezni az irányzattal.
Sok külföldi designer honlapon is megtalálható ez a stílus. Az oldal tetején és a többi részben is dominál a szöveges a design, de a munkáik szépen ki vannak emelve képekkel, videókkal.
Összegezve tehát, fotók és videók nélkül nehezebb létrehozni egy olyan weboldalt, ami ugyananolyan súllyal tud bírni, mint a látványos, magyarázó képekkkel ellátot társai. De gondos tervezéssel, egy igazán kiemelkedő, friss és trendi honlapot hozhatunk létre.
Példa:
https://neoplants.co/?ref=onepagelove
https://zonadepropulsao.org/https://www.davidcalle.co/
https://badrulrupak.com/?ref=onepagelove
A szöveghasználat előtérbe kerülése után elkezdték extrázni, animálni és interaktívvá tenni a betűket. Tehát, ha nem is választunk különleges betűtípusokat, akkor is fel tudjuk dobni a megjelenést, különböző effektusokkal, animációkkal. Például ha a szöveg fölé viszed az egeredet akkor az elmozdul, átszíneződik, valami változás lesz benne.
A mozgó szöveg megragadhatja a figyelmet, kiemelheti a fontos szegmenseket, és végigvezetheti a felhasználó tekintetét az oldalon, nem mellesleg elég menő. 🙂
Példa:
Ez egy nagyon friss trend. Ha egy adott weblapon tartózkodunk, be lehet állítani, hogy a felhasználó kurzorja (egere) eltérjen a megszokottól.
https://madebyporter.com/?ref=onepagelove
https://electerious.com/?ref=onepagelove
https://mynameismirko.it/?ref=onepagelove
https://peststopboys.co.uk/?ref=onepagelove
https://www.relays.team/?ref=onepagelovehttps://sarahguo.com/
A honlapok jól megszokott görgetési módja, minden kijelző méreten fentről lefelé szokott történni. Egy weboldal hangulatát tehát már azzal is fel lehet dobni, ha szakítunk ezzel a hagyománnyal és balról-jobbra vagy jobbról-balra állítjuk be a görgetést (Horizontal Scroll). Jól mutat portfólió, katalógus és galéria oldalakon.
Példa oldalak:
https://homesociete.ca/en/?ref=onepagelove